Teenusedisaini teerajaja

26. august 2019

Kas oled mõelnud, kuidas on tekkinud SOL logo või kõigile teadatuntud naerunägu, mis on igal meie autol, riietusel või töövahendil?

Uue ettevõtte päikseline kuvand sündis avatusest ja julgusest, ehkki skeptikuid oli piisavalt.

Juhatuse esimees Anu Eronen meenutab, et töötajate seas korraldati nimekonkurss.

„Saatsime mõned vahvamad ettepanekud seisukohavõtuks Kielitoimistosse (Soome ametlik keelenõuandla) ja sealt tuli tagasi SOL, mis ladina keeles tähendab päikest. Meile hakkas see kohe meeldima, sest oli lühike ja sisukas ning sellele sai üles ehitada oma brändi.

Meie tollane reklaamiagentuur ei olnud sellest nimest sugugi vaimustuses. Nad ei soovitanud seda, suisa hoiatasid. Nende arvates oleks nimi pidanud olema midagi suurejoonelist ja „ametlikku“, nagu näiteks Suomen laatutalo (Soome kvaliteedikeskus). Otsustasime küsida ka klientide arvamust. Kontakteerusin kümne ettevõttega ja seitsmest öeldi, et nimi ei sobi, aga meie valisime ikkagi selle,“ meenutab Anu Eronen lustakalt.

Logo kujunduse tellisime Helsingi Kunsti- ja Disainiülikooli tudengilt Antti Porkkalt. Ta tegi oma tööd aeglase põhjalikkusega ega tahtnud meile esialgseid kavandeid näidata. „Lõpuks helistasin talle ja ütlesin, et kuule, ma siin nikerdasin ise arvutis midagi, tahad näha? Ta tormas kohale ja paari päeva pärast oligi logo valmis. Praegu juhib ta koos sõbraga oma valdkonnas väga edukat ettevõtet ja hiljem kuulsin, et teda oli lohutatud: see Anu ongi täiesti võimatu tüüp.“

Firma tunnusvärvideks said kollane ja punane.

„See sobis meile, värvikatele inimestele. Ka uute ruumide sisustamisel oli, brändivärvidest midagi teadmata, tekkinud koostöös sisekujundaja Inkineniga rohkesti samalaadseid ideid.

Naerunäo on vaba käega joonistanud Kale Haapanen, kelle bürooga olime kunagi koostööd teinud. Helistasin talle ja küsisin luba seda kujundit kasutada ja ta oli nõus.“

Sel teemal on 2000-ndatel ka väitekiri kirjutatud, tegemist on tõepoolest meeldejääva ja mõjuka märgiga.

„See sümbol annab omamoodi võtme igas olukorras tegutsemiseks. Kui selline aval naeratus sind näiteks pesula katuselt tervitab, siis seal lihtsalt ei saa olla mornid teenindajad ja ka kliendil tõmbub tahtmatult nägu naerule.

Kui teenusedisain omaette distsipliinina 2000. aastate alguses Soome jõudis, olid SOLi inimesed rõõmuga nõus ülikooli projektis osalema.

„Märkimisväärset kasu meile sellest ei sündinud ja ka professor tõdes, et me olime teenusedisainiga tegelenud tegelikult ammu enne seda, kui termin siiamaile jõudis. Ka pesulates olid meil tuntud Jacobseni toolid ja tipptasemel valgustid.“

SOLi ärikultuuri osaks on saanud ka tabavad sloganid, millest mitmed on Anu looming.

„Üllataval kombel on nii mõnigi neist aastaid vastu pidanud. Näiteks „Usk ja unistused viivad edasi“ või „Me oleme siin kliendi jaoks“, kuigi sisimas teame, et tegelikult teeme oma tööd eelkõige ikka iseenda jaoks. Sloganid säästavad sõnu ja vabastavad meid vajadusest kõike pikalt-laialt seletada.“

Sümboleid on kasutatud ka mõõdikutes.

„90-ndatel kasutasime näiteks kasumieesmärkide täitmise hindamiseks ilmasümboleid: kui ikka välku lööb, siis on kohe selge, et asi on hull. Selline moodus on palju kujukam ja tõhusam kui pelgalt numbrid.“

 

Tekst tõlgitud SOL emaettevõtte andmebaasidest